dutch versionchinese version

column

Gepubliceerd op June 9, 2017 door: Asian News

Twee nieuwe manieren om een werkvergunning te krijgen in Nederland

Wanneer mensen als arbeidsmigrant naar Nederland komen, wordt vaak gedacht aan arbeid in loondienst, arbeid als zelfstandige of werken als kennismigrant. Echter bestaan er nog twee manieren om als arbeidsmigrant naar Nederland te komen, waar veel mensen nog niet bekend mee zijn, namelijk op basis van overplaatsing binnen een onderneming (EU-Richtlijn 2014/66) en op basis van grensoverschrijdende dienstverlening.  

EU-Richtlijn in het kader van een overplaatsing binnen de onderneming (ICT-Richtlijn)
Na Spanje, Roemenië, Hongarije en Frankrijk, is Nederland het vijfde land dat gehoor heeft gegeven aan de Europese Richtlijn inzake overplaatsing binnen een onderneming (EU-Richtlijn 2014/66). Deze Richtlijn, die ook wel de ICT-Richtlijn (InterCompany Transfer) wordt genoemd, is op 13 mei 2014 aangenomen op Europees niveau en zal uiteindelijk door alle EU-lidstaten geïmplementeerd moeten worden. Het doel van deze richtlijn is om ervoor te zorgen dat bedrijven die buiten de Europese Unie gevestigd zijn eenvoudig leidinggevenden, specialisten en stagiair-werknemers naar hun dochterondernemingen kunnen sturen, die gevestigd zijn binnen de Europese Unie. Als een EU-lidstaat eenmaal een vergunning heeft afgegeven aan een werknemer op basis van de ICT-Richtlijn, dan heeft deze werknemer het recht zich gedeeltelijk vrij te bewegen binnen de EU.

Voorwaarden waaraan moet worden voldaan voor de aanvraag
De werknemer die een aanvraag wil doen op basis van de ICT-Richtlijn, moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo mag de aanvrager geen burger zijn van een EU-lidstaat of van de Europese Economische Ruimte en mag de aanvrager zich tijdens de aanvraagprocedure niet bevinden in de EU.

Tevens moet de aanvrager bij de onderneming werkzaam zijn als leidinggevende, specialist of stagiair.
Voor een leidinggevende houdt dit in dat deze leiding geeft aan een onderneming, een afdeling of een onderafdeling van een onderneming. Voor specialisten geldt dat zij specialistische kennis bezitten die van wezenlijk belang is voor de bedrijfsvoering, de technologie of het management van de onderneming. Zowel een leidinggevende als een specialist moeten beschikken over relevante beroepskwalificaties en werkervaring. Stagiair-werknemers kunnen onder deze regeling vallen als zij een masteropleiding hebben afgerond en bij de Europese dochteronderneming opgeleid worden in het kader van persoonlijke loopbaanontwikkeling of in het kader van bijscholing op het gebied van bedrijfstechnieken –of methodes.  Voor elk type aanvrager geldt dat zij tenminste drie maanden in dienst moeten zijn bij de buiten de EU gevestigde onderneming voordat zij de aanvraag in kunnen dienen.

Belangrijk is om te onthouden dat de aanvrager die werkzaamheden gaat verrichten bij een binnen de EU gevestigde onderneming, deze aanvrager al die tijd in dienst blijft van de onderneming die gevestigd is buiten de EU. Een aparte arbeidsovereenkomst met het bedrijf dat in de EU gevestigd is moet dus niet opgesteld worden.

De leidinggevenden en specialisten mogen niet langer dan drie jaar werken in de EU. Voor stagiair-werknemers geldt een periode van een jaar. Als een leidinggevende daarnaast al een jaar heeft gewerkt bij een bedrijf binnen de EU, kan deze leidinggevende alleen een aanvraag voor twee jaar indienen.

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft bepaald dat het salaris van kennismigranten die ouder zijn dan 30 jaar minimaal €4.240,-  per maand moet bedragen. Als de werknemer jonger is dan 30 jaar dan dient het loon maandelijks minimaal €3.108,- te zijn.

Aanvraagprocedure voor overplaatsing
De aanvraagprocedure kan op twee manieren verlopen. Welke procedure gevolgd kan worden is afhankelijk van de onderneming. De aanvraag moet ten allen tijde ingediend worden door de onderneming waar de werknemer van buiten de EU komt te werken. Als deze onderneming een erkend referent is, dan zal de IND deze aanvraag snel in behandeling nemen en kan al binnen twee weken een beslissing volgen. Als de IND twijfels heeft over de aanvraag, zal deze doorgestuurd worden naar Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) voor advies. Als de onderneming niet is erkend als referent dat zal de beslistermijn 90 dagen zijn en wordt de aanvraag sowieso doorgestuurd naar het UWV voor advies.

Grensoverschrijdende dienstverlening (Essent)
De tweede optie betreft de vergunning voor grensoverschrijdende dienstverlening. Als een werknemer een niet EU-burger is, maar wel het recht heeft om te verblijven in een EU-land, dan mag deze werknemer uitgezonden worden naar een andere EU-land om daar werkzaamheden te verrichten. De aard van de werkzaamheden moet tijdelijk zijn en de hoofdactiviteit van de uitzender moet worden uitgevoerd in het land waar de onderneming gevestigd is. Een voorbeeld te verduidelijking: Een in Polen gevestigd IT-bedrijf heeft een Chinese medewerker in dienst. Deze Chinese werknemer mag dan naar Nederland om daar bij een bedrijf  IT-diensten te leveren. Het Nederlandse IT-bedrijf moet voor de aanvang van de grensoverschrijdende dienstverlening het UWV informeren.

Werknemers die worden uitgezonden naar een ander EU-land, mogen voor maximaal twee jaar uitgezonden worden. De salarisnorm die voor expats geldt, is ook van toepassing op de grensoverschrijdende dienstverlening. Gedurende de periode dat de werknemer wordt uitgezonden, is deze nog steeds in dienst van de werkgever. In ons voorbeeld zou dit bij de Poolse werkgever zijn. Het voordeel van grensoverschrijdende dienstverlening is dat de Nederlandse onderneming geen werkvergunning hoeft aan te vragen en geen aanvraag hoeft te doen voor erkenning als referent.  

Verschil ICT en grensoverschrijdende dienstverlening
Het grootste verschil tussen de Intercompany Transfer en de grensoverschrijdende dienstverlening is de vestigingsplaats van de uitzendende onderneming; bij de ICT moet het bedrijf buiten de EU zijn gevestigd als deze een werknemer wil uitzenden naar de EU, terwijl bij de grensoverschrijdende dienstverlening het bedrijf binnen de EU gevestigd is.

Voor- en nadelen van ICT en grensoverschrijdende dienstverlening
Allereerst worden beide vergunning aangemerkt als tijdelijk van aard en worden daarom niet meegeteld bij de EU-permanente jaren.

Het voordeel van deze twee vergunningen is dat de onderneming niet langer meer hoeft te voldoen aan de voorwaarde dat zij erkend referent moeten zijn. Als een werknemer een vergunning heeft gekregen voor ICT in een EU-land, dan mag die naar Nederland komen om voor een korte termijn werkzaamheden te verrichten. Het verblijf is dan ten hoogste 90 dagen binnen een periode van 180 dagen. Beide partijen dienen dat alleen maar het UWV te informeren hierover. Er is geen verdere aanvraag hiervoor nodig. Als de werknemer langer dan 90 dagen in Nederland werkt, dan dient de werkgever opnieuw een aanvraag in te dienen bij de IND.

Daarnaast komen de echtgenoot van de werknemer en de kind(eren) daarvan die jonger zijn dan 18 jaar gedurende de periode dat de werknemer wordt overgeplaatst, in aanmerking voor een verblijfsvergunning. Tijdens de overplaatsing zijn deze familieleden vrij op de arbeidsmarkt. De familieleden hoeven ook geen inburgeringsexamen te doen. Het nadeel is wel dat kind(eren) jonger dan 18 jaar niet in aanmerking komen voor een onafhankelijke verblijfsvergunning.

Als u vragen heeft of meer informatie wilt, kunt u altijd contact met ons opnemen. Mynta Law te Den Haag, +31 (0) 70 205 1160 of +31 (0) 70 205 1162. U kunt ons ook toevoegen op WeChat: NL0702051162.

 

 

print
comments powered by Disqus