Chinese bruiloft

Gefeliciteerd! Je bent verloofd! Maar wat nu? Waar begin je mee? Bij een Chinees Bruiloft moet je aan een aantal punten denken. Begin 9 tot 12 maanden van te voren met het plannen van jullie bruiloft en dan weet je zeker dat je ruimschoots op tijd bent. Begin met het zoeken naar een datum waarop je mag trouwen. Zodra je de datum hebt kun je beginnen met het zoeken naar een locatie waar je wilt trouwen en waar je je gasten wilt ontvangen voor het diner en het feest. Tevens kun je “het in Ondertrouw gaan” plannen en je getuigen doorgeven aan de gemeente.

Je kunt nadenken over de mensen die je wilt uitnodigen samen met je aanstaande. Je kunt navragen aan je ouders wie zij willen uitnodigen. Denk ook aan je Hingtai’s en G-moei’s. Wat voor stijl je wilt. Sjiek? Casual? Begin globaal je dag in te plannen. Waar gaan jullie je bruidsjurk en pak vinden? Je trouwringen? Hoeveel verschillende outfits? Je sieraden? Ga je je Hingtai’s en G-moei’s aankleden of laat je ze zelf wat zoeken? Hoe zit het met de schoenen? Je make-up, je haar? De attributen bij de “Kam” Ceremonie en de “Thee” Ceremonie. Het “Deurspel”. Hoeveel wil je spenderen aan een Fotograaf, een Videograaf? Wil je een Pre-Wedding Photoshoot? Wat voor gift geef je weg aan je gasten?

Globaal ziet het er ongeveer zo uit. De nacht van te voren slapen jij en je aanstaande apart van elkaar. Jij in je ouderlijke huis en hij in de zijne. Jullie haren worden op een van te voren berekende tijd gekamd door iemand ouder dan jullie die gelukkig getrouwd is en een voorbeeld is voor jullie. De volgende dag (wanneer jij al mooi opgemaakt bent in je jurk) komt hij met zijn Hingtai’s bij jou langs. Je G-moei’s verzinnen spellen die het de Hingtai’s moeilijk moeten maken “om jou te veroveren”. Na het spel komt hij de deur door, en doet hij jouw deur open. Hij kust je en je kunt kinderen op het bed laten springen die overigens in rood bedekt is. Vervolgens begint de thee ceremonie aan je ouders die begeleidt moet worden door een oudere wijzere iemand. Als deze ceremonie afgelopen is, ga je naar het huis van je aanstaande, waar je ook de thee ceremonie uitvoert. Tijdens het lopen, draagt iemand een Rode Paraplu boven je. Deze staat symbool voor vruchtbaarheid en een veilig onderdak. Verder hangen er overal gelukssymbolen in beide huizen.

Na het deurspel en de thee ceremonies kun je vervolgens naar de gemeente gaan waar jullie het ja-woord aan elkaar beloven. Na het ja-woord, kan een receptie volgen, en dan een pauze van een aantal uren waar je uitrust. Vervolgens ontmoet je elkaar weer bij het diner in een Chinees Restaurant. Dit bestaat uit een aantal gangen menu met recepten die ‘geluk’ brengen. Je kunt ervoor kiezen om een traditionele rode jurk aan te doen en je ‘Gouden Sieraden’ om te doen, die je hebt gekregen van je ouders. Vervolgens komen er een aantal proost rondes en ruimte voor speeches en kun je de avond afsluiten met een feest. Wil je dit allemaal niet en mag je van je ouders op een andere manier trouwen dan kun je er ook voor kiezen om het anders aan te pakken.

Wij zijn van de zomer op een niet-Chinese manier getrouwd ondanks dat we allebei Chinees zijn. Onze datum, locatie, outfits en trouwringen hadden we binnen enkele maanden gevonden nadat we verloofd waren. Een aantal punten hadden we van te voren besproken die we belangrijk vonden. We wilden een “buiten” bruiloft met mogelijkheden binnen, met een gemiddeld aantal gasten tussen de 50-100 man. De ceremonie en het eten waren het meest essentieel. Om logistieke redenen wilden we niet dat de gasten van het ene punt naar het andere punt moesten reizen dus werd alles op één locatie georganiseerd van de ceremonie tot aan het feest. Daarnaast wilden we de mensen die we uitnodigden de hele dag uitnodigen.

Uiteindelijk verliep de dag precies zoals we het in gedachte hadden. En één ding is zeker. Een zorgzaam, vrolijk en georganiseerd team is van levensbelang op je grote dag. Het was een dag om nooit meer te vergeten. Onze dank gaat dan ook uit naar onze ouders, onze gasten, onze crew en in het bijzonder onze bruidsmeiden- en jongens met name onze Maid-of-Honor en Best Man! Dank jullie wel!

 

Shuh-Wei Soo