dutch versionchinese version

chinezennederland

Gepubliceerd op November 8, 2013 door: Asian News

Exclusief interview: Veelzijdige Chinese initiatiefnemer brengt culturen samen

Met CRTV vormt Hong Tong Wu een onmisbaar platform voor Chinezen en Nederlanders

Hong Tong Wu staat bekend als de drijvende kracht achter CRTV (Chinese Radio & TV). Met CRTV vormt hij een platform voor verschillende generaties Chinezen én de Chinese en Nederlandse gemeenschap in zowel Nederland als China. Door rapportages te maken, verschillende mensen te interviewen en diverse activiteiten en lezingen te organiseren die te maken hebben met de Chinese cultuur en Nederland, slaat CRTV een brug die de beide culturen dichter bij elkaar brengt.
Onlangs is Hong Tong samen met zijn zus begonnen met het theehuis Tea’s Delight in Amsterdam. Hoe is Hong Tong begonnen aan zijn carrière bij CRTV en wat voor belang ziet hij in het stimuleren van de Chinese cultuur? Asian News bezocht hem in zijn theehuis te Amsterdam.

Hong Tong Wu, CRTV, chinese radio, hong kong, Asian News, AsianNL, chinese krant, Rotterdam, exclusief interview, tea's delight, amsterdamNaam: Hong Tong Wu (吳漢堂)
Woont in: Amsterdam, zijn ouders komen uit Hong Kong en Shenzhen.
Opleiding: Hij heeft eerst Theoretische Natuurkunde gevolgd aan de VU en daarna Wiskunde voor de Industrie aan de TU Eindhoven. Vervolgens is hij geswitcht naar actuariaat, omdat hij niet alleen onderzoek wilde doen. Hij wilde meer contact met mensen en ook dat zijn gevonden resultaten meteen toegepast konden worden.
Carrière: Hong Tong Wu werkt als interim actuarieel consultant aan meerdere opdrachten voor verschillende verzekeraars tegelijk, waaronder de pensioenverzekeraar Zwitserleven. Verder geeft als partner van WuCFO (Wu Consultants voor Financiële Organisaties) juridisch en financieel advies op het gebied van pensioenen en levensverzekeringen. Ook organiseert hij workshops en lezingen over pensioenen in China. In 1996 heeft hij samen met een groep tweede generatie Chinezen CRTV (Chinese Radio & TV) opgericht, een organisatie die televisie en radioprogramma’s maakt om de verbinding tussen Nederland en China te versterken. Hong Tong is daar nu voorzitter van. In oktober heeft hij samen met zijn zus Yiemie het Chinese theehuis Tea’s Delight 茶悦aan de Kinkerstraat in Amsterdam geopend.

Al vanaf 1996 ben je betrokken bij CRTV en nu begin je een eigen theehuis. Heb je jezelf als tweedegeneratie Chinees altijd sterk verbonden gevoeld met de Chinese cultuur?

Hoe ouder ik word, hoe meer verbonden ik me voel. Van jongs af aan sta ik al dicht bij de Chinese cultuur. Mijn ouders zijn net als veel eerstengeneratie Chinezen als zeelieden hierheen gekomen en zijn in een Chinees restaurant gaan werken. Ik had op de middelbare school veel Chinese vrienden en ben tijdens het studeren met CRTV begonnen. Door het laatste is mijn verbintenis met de Chinese cultuur steeds sterker geworden. Ik verlang er ook vaak naar om naar Hong Kong te gaan. Het eten, de mensen en de sfeer zorgen ervoor dat ik me daar erg thuis voel.

Hoe kwamen jullie op het idee om CRTV op te richten?

We wilden allemaal graag iets terug doen voor onze ouders, die vaak niet goed wisten wat er om hen heen gebeurde. We kozen ervoor om hen via de radio informatie te geven. In die tijd kon je in Amsterdam heel makkelijk iets met radio doen. Er was public acces, een open kanaal waar iedereen de kans kreeg om dingen uit te proberen. Het maken van radio was echter moeilijker dan we dachten. We moesten eerst zelf uitzoeken hoe we een radio-uitzending precies in elkaar zat. Daarna gingen we de kranten doorspitten op zoek naar nieuws, waarna het vertaald moest worden naar het Chinees en nog ingesproken moest worden. Voor maar een uurtje radio waren we soms wel twee dagen bezig.

Bij CRTV maken jullie naast radio, ook televisie en een magazine. Door gebruik te maken van Engels, Nederlands, Kantonees en Mandarijn bereiken jullie een groot en verscheiden doelgroep zowel binnen als buiten Nederland. Hoe kwamen jullie erop om zo breed in te zetten?

Eigenlijk was dit nooit onze bedoeling geweest, maar kwam het meer vanzelf. We zijn begonnen met Kantonees, omdat onze ouders alleen Kantonees spraken. Toen er later een studente uit China bijkwam, kwam ze met de suggestie om ook een programma in het Mandarijn te doen voor de mensen in China en nam dit op zich. Later kwamen er meer mensen bij die suggesties gaven, zoals het uitzenden in het Nederlands of Engels. Dit gebeurde ook met televisie en het magazine. In alle gevallen namen de mensen die met deze ideeën kwamen zelf het initiatief. Het team werd hierdoor ook steeds groter.

Denken jullie zo’n grote doelgroep bereikt te kunnen hebben door de meertaligheid of door goede connecties?

We krijgen vooral via via en met mond-tot-mondreclame bekendheid. Mensen die het leuk vinden om iets te doen bij ons die vinden ons wel. CRTV is eigenlijk meer een platform voor mensen die in beide culturen geïnteresseerd zijn, maar ook ervaring op willen doen in de media. Onze doelgroep is daardoor erg breed georiënteerd, en ieder heeft weer zijn connecties en netwerk. Via deze netwerken en connecties vinden we weer mensen, onderwerpen en activiteiten die we dan voor ons magazine of radio- of televisieprogramma kunnen gebruiken. Ons bereik ligt nog veel bij de oudere generatie Chinezen, omdat dat onze eerste doelgroep was, maar het is nu al meer uitgegroeid naar de overige generaties Chinezen en Nederlanders die interesse hebben in de Chinese cultuur. Ons doel is om een brug te vormen tussen beide culturen. Het bereik van onze doelgroep is nog groter geworden nadat we ons Nederlandse radioprogramma Engelstalig hebben gemaakt. Het voordeel hiervan is dat Chinezen het ook kunnen verstaan en dat Nederlanders het niet erg vinden om Engels te horen. We maken ook heel divers nieuws, over bijvoorbeeld zaken, kunst en muziek. Hierdoor is onze doelgroep erg gevarieerd.

CRTV is gesitueerd rondom Amsterdam. Hoe is jullie bereik in de rest van Nederland?

We zitten voornamelijk in Amsterdam omdat we van daaruit subsidie kregen. We kregen vroeger ook subsidies uit een aantal andere steden, zoals Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven, maar dit willen we afbouwen omdat je met subsidies toch aan bepaalde restricties verbonden bent. Ook doen we meer online. Daarmee besparen we kosten en bereiken we veel meer mensen. We proberen nu meer geld binnen te krijgen via reclames en advertenties, maar omdat we geheel draaien op vrijwilligers gaat het geld voornamelijk naar onkostenvergoedingen of mediamakers.

Radio (1)

Waarom vind je het belangrijk om de Chinese cultuur te stimuleren en vind je dat de kijk op de Chinese cultuur sterk is veranderd de afgelopen jaren?

De voornaamste reden waarom ik me inzet voor de Chinese cultuur is omdat ik er zelf veel interesse in heb. Het beeld van de Chinese cultuur is hier in Nederland zo beperkt en alle kleine beetjes helpen om het beeld te veranderen. Tot op heden vind ik dat het beeld van de Chinese cultuur niet sterk is veranderd. Als ik in Ying en Yang termen denk, dan heeft Nederland veel Yang en heeft het wel meer Ying nodig. Daarop kan de Chinese cultuur een goede aanvulling zijn. Het kan bijdragen om jezelf meer te verrijken en meer begrip te krijgen over jezelf.

De Chinese gemeenschap is nog steeds best onzichtbaar. Wat denk je dat er gedaan kan worden om dat beeld te veranderen?

We hebben daarom ook voor de media gekozen, zodat we daarmee de Chinezen meer zichtbaarheid kunnen geven. Dit is wel een belangrijk subdoel van ons. Chinezen zijn onzichtbaar omdat ze niet uitgesproken zijn. Ze zijn bescheiden, passen zich snel aan en zorgen amper voor problemen. Daarom wordt er niet zoveel naar Chinezen omgekeken.

Ook buiten CRTV zet je je in voor de Chinese cultuur. Je werkt bij Wu Consultants voor Financiële Organisaties (WuCFO) waar je juridisch en financieel advies geeft op het gebied van pensioenen en levensverzekeringen. Daarbij geef je ook informatie over pensioenen in China. Waarom is dit interessant voor Nederlanders?

We hebben onlangs een workshop gehouden voor actuarissen en actuarieel analisten onder de 36 jaar over pensioenen in China. Er is namelijk veel interesse in een goede pensioenregeling in China, aangezien het land heel snel groeit en heel snel vergrijst. Jongeren zien de mogelijkheid om in het land te werken en advies te geven. In China is het pensioen karig en je krijgt gemiddeld 10% van je laatstverdiende loon en een beetje van je kinderen. Twee jaar geleden vroeg een Chinese verzekeraar mij of ik mijn expertise in pensioenen en interesse in de Chinese cultuur hierover een lezing wilde houden. Dat wilde ik al te graag. Ik kon op deze manier twee dingen die me het meest interesseren goed met elkaar combineren. Hier wil ik ook meer in doorgaan.

Eind oktober heb je samen met je zus het theehuis Tea’s Delight in Amsterdam geopend. Waarom thee?

Ik had altijd al iets met thee willen doen en weet redelijk veel over thee omdat mijn familie in Meizhou (Guangdong) een theeplantage hebben. Maar dat ik iets met thee wilde doen, komt door mijn interesse in de Chinese filosofie, zoals Confucius en taoïsme. Theedrinken maakt er onderdeel van uit. Thee is niet alleen lekker, maar heeft ook veel cultuur en het verbindt mensen. Onbewust is thee naast water het meest belangrijke drankje. We willen thee meer promoten in Nederland en mensen bewust maken van de gezondheidsaspecten ervan. Ook wil ik meer mensen de theecultuur laten ervaren.

Veel mensen gaan voor snel of hip, zoals fastfood of bubble tea. Is het niet moeilijk om in deze tijden een theehuis te hebben?

Of het moeilijk wordt moeten we nog zien, want we zijn pas geopend. Maar dat is niet het belangrijkste voor mij. Ik vind het belangrijker dat ik mensen meer bewust kan maken van thee. Ik wil een bijdrage leveren aan de maatschappij, deze gezonder maken en iets cultureels meegeven. Ik wil mensen onthaasten en de rust en gezelligheid met vrienden en familie laten ervaren.

CRTV, advies geven in pensioenen en een theehuis. Je doet eigenlijk best veel. Hoe houd je dat bij en wat kunnen we in de toekomst nog meer van je verwachten?

Eigenlijk lijkt het alsof ik veel doe, maar ik geef juist andere mensen de mogelijkheid en stimulans om iets te doen. Voor de nabije toekomst vind ik het uitbreiden van de theewinkel belangrijk. Verder wil ik ook CRTV meer uitbreiden. Ik heb veel connecties met China en Hong Kong en ik wil misschien tijdens de herfst- en wintermaanden in China of Hong Kong verblijven, en in de lente- en zomermaanden in Nederland. We zien wel wat de toekomst brengt.

Meer informatie CRTV http://www.crtv.nl
Meer informatie Tea’s Delight http://www.teasdelight.com

 

 

 

print
comments powered by Disqus