dutch versionchinese version

nieuws

Gepubliceerd op September 23, 2018 door: Asian News

Wij Zijn Meer Dan Babi Pangang

De culinaire zoektocht naar haar culturele identiteit brengt de Chinese Nederlander, Julie Ng, tot onverwachte en nieuwe inzichten in haarzelf.

Julie is inmiddels zo’n twee jaar bezig met het ontwikkelen van haar documentaire Wij Zijn Meer Dan Babi Pangang.

Vandaag de dag wordt de Aziatische gemeenschap in het Nederlandse medialandschap nog steeds op een ondermaatse manier in beeld gebracht. De vele stereotypen die doorgaans zijn gevormd rondom Chinezen blijven in stand gehouden worden. Chinezen = babi pangang en andersom. Chinezen kunnen de ‘r’ niet uitspreken, ze zijn verslaafd aan gokken, opium en kezen. Ze zijn onderdanig en mede dankzij het tv programma De Aardappeleters lijkt het alsof Chinezen 4 keer per week babi pangang eten en Chinese restauranteigenaren altijd traditionele Chinese klederdracht dragen.

Met Wij Zijn Meer Dan Babi Pangang hoopt zij een stap vooruit te zetten om deze stereotypen en clichés te doorbreken.

Om deze film te kunnen maken is een crowdfunding campagne gestart.

De Film

Gefrituurde dunne varkensreepjes op een bedje van atjar overgoten met een dikke fluorescerende rood-oranje, zoetzure en ietwat pittige saus: de babi pangang, wie kent het niet?

Ik ben Julie Ng, een zeer geassimileerde Chinees-Nederlandse dochter van de eigenaar van Chin. Ind. Restaurant Golden House te Rozenburg. Eten speelt een grote rol in de vorming van onze Chinese cultuur. “Maar waarom serveren wij dan een gerecht wat wij zelf thuis niet eten? Wat zegt dit over ons? Van jongs af aan betekende babi pangang en opgroeien in het Chinees restaurant van mijn ouders voor mij ‘anders zijn’. Om mij hiertegen te wapenen begon ik mij af te zetten van mijn Chinees-zijn wat leidde tot misverstanden en miscommunicatie thuis.

Mijn documentaire Wij Zijn Meer dan Babi Pangang is mijn culinaire zoektocht naar onze culturele identiteit als Chinese Nederlanders.

Waarom deze film?

Voor mij persoonlijk is het doel van deze film drieledig. Ten eerste wil ik door middel van deze film de Chinese gemeenschap in Nederland herintroduceren en laten zien wie we nu écht zijn en de stereotypen die er heersen doorbreken. Ten tweede wil ik mijn eigen gevecht tussen twee culturen laten zien. Ten derde hoop ik dat door mijn zoektocht naar mijn eigen roots onze generatie en de komende generaties zullen onthouden waar we vandaan komen en dat we ontzettend trots mogen zijn dat we tot een zeer rijke cultuur behoren.

Voor mij is de film ook een ode aan de eerste generatie Chinezen die met bloed, zweet en tranen door de jaren heen een enorm succesvol fenomeen, het Chin. Ind. Restaurant, hebben opgebouwd wat tegenwoordig niet meer weg te denken is uit het Nederlandse straatbeeld.

Na meer dan 100 jaar in Nederland aanwezig te zijn, geeft mijn film een unieke kijk in de Chinese keuken en hoop ik hiermee een stap voorwaarts te zetten om alle clichés en stereotypen langzaam maar zeker te doorbreken.

print
comments powered by Disqus