Zomers weer: Ga jij voor een gebruind tintje of blijf je wit als sneeuw?

Als Aziaten in Nederland hebben we het er maar zwaar mee. Diep in onze roots voelen we ons echte Aziaten, maar de westerse invloeden van buitenaf zijn onvermijdbaar. Zo zijn bijvoorbeeld de schoonheidsidealen in elke cultuur anders. Dit is op zich niet verwonderlijk, maar hierdoor stuiten we af en toe wel op ware dilemma’s. Want welke trends moet je nu volgen als beide standaarden totaal van elkaar afwijken?

Oost vs west
In de Westerse cultuur doen mensen er bijvoorbeeld alles aan om een bruin tintje te verkrijgen. De zomerse warme dagen in Nederland zijn schaars, maar wanneer de zon dan eindelijk toch doorbreekt trekken de zonaanbidders direct massaal naar het strand voor een bruin tintje. Maar uiteraard zijn deze zeldzame dagen niet voldoende om het gehele jaar door de gezond ogende teint te kunnen behouden. Gelukkig zijn hier ontelbare andere manieren voor waar de commerciële markt handig op inspeelt. Van zelfbruinende crèmes en lotions, zonnebanken, spray tans tot de meest uiteenlopende producten waar je zogenaamd nog sneller bruin van kunt worden. Ondanks de schadelijke UV-stralingen die de risicofactoren op de gezondheid verhogen, hebben de westerlingen er toch veel voor over. Al sinds de 19e eeuw maakt de zongebruinde huid in de westerse cultuur namelijk een belangrijke statement. De van oorsprong blanke huid laat met een teint zien dat zij voldoende financiële middelen hebben om naar het warme verre oorden te trekken. Zij kunnen zich veroorloven om te genieten van luxueuze reistochten en dure skivakanties; de getinte huid symboliseert hier rijkdom.

Aziaten zijn daarentegen niet zo gek op een kleurtje, sterker nog daar geldt het motto: Hoe witter hoe beter. Dit schoonheidsideaal stamt al af van 1500 jaar voor Christus waarbij Chinezen en Japanners hun gezichten wit maakten om hun statussymbool te markeren. De Aziaten beschouwden een getinte of donkere huid namelijk als inferieur: het verlaagt hun status en het vertegenwoordigt een soort ondergeschiktheid. Een bruine huid werd dus gezien als een teken van armoede. Harde werkers die hun brood in de buitenlucht moesten verdienen, bijvoorbeeld plattelandsmensen of bouwvakkers, die werden bruin. Daar tegenover vertegenwoordigde een lichte, witte huid juist rijkdom en aanzien.

BB Cream
Tegenwoordig zijn de schoonheidsidealen in Azië al enigszins veranderd. Dit komt mede door invloeden van de media en het westen. Maar toch heeft de voorkeur voor een witte blanke huid nog steeds de overhand. Als je in China gaat shoppen voor een crème is het vrijwel onmogelijk om iets te vinden zonder de whitening-factor. De gehele cosmetica industrie speelt erop in en bekende sterren worden betaald om het perfecte voorbeeld te geven. Gezichtscrèmes en reinigers, bodylotions, maskers, foundations etc. Werkelijk alle producten die je maar kunt bedenken zijn verkrijgbaar voor de gewenste sneeuwwitte huidskleur.

Een hot item was bijvoorbeeld de BB Cream, ofwel Blemish / Beauty Balm Cream. Dit beauty product was een enorme rage in Azië die inmiddels is opgevolgd door de CC Cream, de Color Control / Correcting Cream. Deze getinte crèmes bieden beiden bescherming tegen de zon en worden door velen gezien als hèt wondermiddel voor een mooie gave lichte huid. De BB Cream werd in de eerste instantie gebruikt door dermatologen om patiënten te verhelpen van littekens die veroorzaakt werden door laser huidoperaties. Maar al gauw werd het product gebruikt door bekende Koreaanse actrices voor schoonheidsdoeleinden, waarna er een ware rage ontstond door heel Korea, Japan, China en de rest van Azië. Inmiddels is de hype ook overgewaaid naar Europa, waar de wonderformule wordt aangepast naar de schoonheidsidealen voor de westerlingen, uiteraard zonder de whitening factor.

Facekini
Maar in Azië gaat men nog een stapje verder. Chinese vrouwen wilden namelijk ook weleens naar het strand voor wat verkoeling, zonder dat hun gezicht of huid al te donker werd. De 58-jarige Zhang Shifan bedacht daarom de Facekini, een soort masker gemaakt van hetzelfde materiaal dat gebruikt wordt voor duikpakken. Het masker lijkt op een bivakmuts en wordt over het gehele gezicht gedragen. Het beschermt zowel tegen zonlicht als tegen kwallenbeten, en de meeste dragers zijn oudere vrouwen. De Facekini werd sinds 2012 al verkocht bij het strand van Qingdao, een stad aan de kust van de oostelijke provincie Shandong, waar Shifan een zwemkledingwinkel heeft. Het kreeg echter pas exposure over de gehele wereld toen het Amerikaanse tijdschrift CR Fashion Book een fotoreportage publiceerde met modellen die deze Facekini’s droegen. Op de Chinese Twitter Weibo werd er de afgelopen dagen al meer dan 12 miljoen keer bericht over dit onderwerp. Een gebruiker schreef geamuseerd dat Chinese oude vrouwen nu opeens het middelpunt van de modewereld zijn. Zal deze trend binnenkort ook overwaaien naar het westen?