dutch versionchinese version

chinezennederland

Gepubliceerd op March 8, 2017 door: Asian News

Chinese mannen meest gegeneerd bij het kopen van tampons

Wie denkt dat in Nederland menstruatie geen ‘big issue’ meer is, heeft het mis. 90 procent van de Nederlandse vaders heeft namelijk nog nooit over menstruatie gesproken met zijn dochter. Dit blijkt uit het wereldwijde Hygiene Matters-onderzoek van SCA, marktleider op het gebied van hygiëneproducten en bekend van merken zoals Tork, Tena, Libresse, Edet, Demak’Up, Tempo en Plenty. Het onderwerp is in Nederland vooral nog steeds taboe bij mannen.

Nederlandse mannen, vader of niet, vinden het überhaupt lastig om over menstruatie te praten. 42 procent van de ondervraagde mannen geeft aan dit onderwerp nooit aan te snijden. Ook tussen partners onderling blijft het onderwerp vaak onbesproken. Slechts een derde (32%) van de ondervraagde mannen heeft het wel eens over menstruatie gehad met zijn partner. Bij de vrouwen ligt dit zelfs nog iets lager (31%), zij bespreken de maandelijkse ongemakken liever met hun moeder (60%).

Schaamte in de supermarkt
Niet alleen het praten over ongesteldheid vindt men ongemakkelijk. Het kopen van sanitaire producten zoals maandverband en tampons wordt door 40 procent van de Nederlandse mannen als gênant ervaren. Duitsers en Zweden hebben hier aanzienlijk minder moeite mee (29%). In Rusland (64%), China (65%) en India (55%) vinden juist meer mannen het onprettig om deze producten te kopen.

“Vrouwen kunnen wereldwijd wel een steuntje in de rug gebruiken als het gaat om persoonlijke hygiëne en het taboe op menstruatie. Door het onderwerp op deze Internationale Vrouwendag extra aandacht te geven, willen we dit taboe steeds verder uit de wereld helpen en hopen we dat het ook voor mannen steeds normaler wordt om over menstruatie te praten. Ook met hun dochters”, aldus Gertie Eikenaar, communicatiedirecteur bij SCA Benelux.

Over Internationale Vrouwendag
Ieder jaar op 8 maart wordt wereldwijd Internationale Vrouwendag gevierd. Op deze dag wordt stilgestaan bij wat vrouwen op sociaal, economisch, cultureel en politiek gebied bereikt hebben. Daarnaast wordt opgeroepen om gendergelijkheid te stimuleren. ‘De strijd voor gelijkheid voor vrouwen wordt gezamenlijk gestreden door organisaties, feministen en iedereen die geeft om mensenrechten,’ aldus journalist, feminist en sociaal- en politiek activiste Gloria Steinem. ‘Internationale Vrouwendag gaat over gelijkheid, reflectie, verdediging en actie, op wereld- en lokaal niveau.’ Kijk voor meer informatie op www.internationalwomensday.com.

Over het onderzoek
Het SCA-onderzoek ‘Hygiene Matters’, dat voor het eerst is uitgevoerd in 2007, heeft als doel het bewustzijn te vergroten van het verband tussen hygiëne, gezondheid en welzijn over de hele wereld. Dit wereldwijde onderzoek combineert het inzicht van SCA over klanten en consumenten met extern onderzoek, casestudies en deskundig commentaar. Het rapport bespreekt hygiënekwesties vanuit verschillende hoeken: economisch, cultureel en sociaal. In combinatie met de product- en marktkennis van SCA draagt het rapport bij aan een beter onderbouwde discussie over het belang van betere hygiënenormen voor iedereen. In 2016 werd het onderzoek uitgevoerd onder 12.000 respondenten uit twaalf verschillende landen over de hele wereld.

 

 

print
comments powered by Disqus