Kunstenaar James Chiew brengt Beatrix in beeld

Vanaf 31 januari is in Paleis Het Loo te Apeldoorn de tentoonstelling ‘Beeld van Beatrix’ te zien. Ter ere van de 75e verjaardag van Koningin Beatrix was de NOS op zoek gegaan naar kunstwerken die de vorstin uit- of afbeelden. Maar liefst 2100 schilderijen, beelden, mozaïeken, foto’s, handwerken en andere culturele uitingen kwamen binnen voor deze eenmalige expositie.
Met behulp van een deskundige jury, bestaande uit ontwerper en kunstkenner Jan des Bouvrie, NOS-presentatrice en fotografe Sacha de Boer en een conservator van Paleis Het Loo, zijn vervolgens 75 kunstwerken gekozen die een plekje mochten krijgen in deze bijzondere tentoonstelling.

Eén van de kunstenaars die geselecteerd is uit de ruim 2100 inzendingen om in de tentoonstelling te staan met de 75 mooiste kunstwerken van Koningin Beatrix, is de Chinese grafische vormgever James Chiew. Asian News maakte van deze gelegenheid gebruik om James te feliciteren en hem enkele vragen te stellen over zijn prestatie.

James Chiew is in 1969 geboren in Singapore en kwam op 17-jarige leeftijd naar Nederland. Zijn passie voor kunst en vormgeving werd voor het eerst opgewekt toen hij in de horeca werkte, en daar menukaarten begon te ontwerpen voor een Chinees restaurant. Gedreven door zijn interesse kocht hij zijn eerste computer en begon geheel op eigen kracht zijn kunst voor ontwerp en vormgeving verder te ontwikkelen. Na vele jaren ervaring als designer en art-director heeft hij uiteindelijk in 2010 zijn eigen ontwerpstudio ‘James Chiew Design’ opgericht, welke is gespecialiseerd in de Oosterse cultuur met het oog op de behoeftes in de Westerse markt. Inmiddels is James Chiew een welbekende designer onder de Chinese gemeenschap in Nederland en is zijn vormgeving niet meer weg te denken uit de Aziatische horecamarkt.

Allereerst gefeliciteerd met de tentoonstelling van jouw 3D-schilderij in Paleis Het Loo. Hoe voelt het om tentoongesteld te worden in zo een grootse galerij?
Ik voelde me gevleid toen ik door de NOS werd benaderd voor zo een grote tentoonstelling als ‘Beeld van Beatrix’, maar nu ik er echt tussen sta voel ik me vooral vereerd. Ik sta immers wel als enige Aziatische kunstenaar tussen grote meesters zoals Andy Warhol en Marte Röling. En dat is niet iets wat je zomaar dagelijks mee kan maken. Ik waardeer deze ervaring daarom ook enorm.

Waarom had je Koningin Beatrix als inspiratie om een kunstwerk te maken?
In 2011 heb ik een leuke iPhone applicatie ontdekt waarmee je portretten kunt opbouwen met teksten. Ik liep toen al langer met het idee rond om schilderijen te maken met Nederland als thema. Toen ik me bedacht wie ik wilde portretteren was Ko-ningin Beatrix eigenlijk de eerste die in mijn gedachte kwam. Zij is namelijk toch wel de icoon van Nederland.

Wat is het idee of verhaal achter het 3D-schilderij van Koningin Beatrix? En wat voor technieken heb je gebruikt?
Nadat ik het schilderij van Koningin Beatrix met tekst had opgebouwd op de computer, herinnerde ik me de beelden die ik had gezien bij de film Avatar, waarin het 3D-perspectief zo mooi naar voren kwam. Toen dacht ik: ‘Ja, waarom niet een schilderij in 3D?’ Op de computer heb ik toen de ouderwetse rood-blauw scheidingstechniek uitgetest met een rood-blauwe 3D-bril, en dat werkte!Hierop heb ik de verschillende schilderijen 3D Beatrix No.1 tot No.5 gemaakt. Deze schilderijen hebben verschillende soorten lettertypes, waardoor je steeds andere effecten krijgt. Zo is bij mijn ingezonden kunstwerk het gezicht van Koningin Beatrix goed te zien, maar bij een ander schilderij moet je juist iets verder weg staan. Dan pas komt het gezicht duidelijk mooi tot uiting.

Het kunstwerk bestaat geheel uit woorden. Hoe ben je gekomen tot de keuze van deze woorden?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik als Aziaat in Nederland niet heel veel kennis heb over onze Koningin. Online heb ik dus behoorlijk wat vooronderzoek moeten doen. Met deze gewonnen informatie heb ik daarna een lijst gemaakt van alle teksten die ik het meest geschikt vond om een 3D-kunstwerk mee te maken. Zo ben ik dus tot de woorden gekomen die uiteindelijk op het schilderij zijn komen staan.

kunst beatrix james chiew vormgeving design ontwerper beeld

Jouw werk is vaak gebaseerd op oosterse invloeden. Hier is echter weinig van terug te zien in het schilderij van Ko-ningin Beatrix. Waarom heb je voor deze stijl gekozen?
Tot nu toe zijn mijn werken inderdaad vaak gebaseerd op oosterse invloeden, maar ik heb mij eigenlijk altijd afgevraagd of ik ook andere soorten kunstwerken kon maken. Kunstwerken zonder oosterse invloeden dus. De kunstwerken met Nederland als thema boden mij een goede gelegenheid om te kijken of ik een totaal andere richting, stijl en techniek kon gebruiken voor mijn kunstwerken.

Op 19 januari stond je oog in oog met de jury die jouw kunstwerk beoordeelde in Paleis het Loo. Wat had de jury te zeggen over jouw kunstwerk?
De jury was vooral verbaasd over het formaat van mijn schilderij. Met een afmeting van 160 x 160 cm was het schilderij namelijk behoorlijk groot in vergelijking met de andere kunstwerken. Verder waren zij vooral positief en vonden ze de technieken die ik had gebruikt erg vernieuwend.

Nu je de roem van zo een grootse tentoonstelling hebt beproefd, zijn er plannen om een eigen kunstgalerij te openen in de toekomst?
Roem? Zo zou ik het zo gauw nog niet noemen. Het is vooral een eer dat ik zo een grote tentoonstelling mag meemaken. Op dit moment ben ik nog erg druk met mijn studio, dus op korte termijn heb ik nog geen plannen om een eigen kunstgalerij te openen. Ik heb dit jaar nog wel andere tentoonstellingen op de planning staan. Zo zullen enkele van mijn werken op 14 maart in de galerie ‘Culture Street’ in het Rotterdamse Watt gebouw te bewonderen zijn, samen met werken van andere oosterse kunstenaars. Op deze tentoonstelling zullen onder andere mijn kunstwerken 3D Beatrix No. 3, 3D Monroe No. 2, Chairman Mao en nog een aantal fotografie-kunstwerken te zien zijn.

Tot nu toe heb je je vooral gericht op de Aziatische horecamarkt in Nederland. Wat zijn jouw doelstellingen voor de toekomst?
De Aziatische horecamarkt is de basis voor mijn werk. Zelf kom ik namelijk ook uit de Chinese horeca, en ik weet dat de Chinese cultuur behoudend is, en zich graag vasthoudt aan traditionele stijlen. In deze tijden van crisis probeer ik met mijn innovatieve creaties onze Aziatische horeca collega’s op het hoogste niveau te houden. Gelukkig staat tegenwoordig de jongere generatie Chinezen die in Nederland zijn opgegroeid erg open voor deze nieuwe innovatieve ideeën. Maar dit alles zou me niet lukken als ik niet een sterk design team achter me zou hebben staan. Dankzij mijn team heb ik nu ook meer tijd om steeds nieuwe uitdagingen aan te gaan in design, fotografie en kunst.

De tentoonstelling ‘Beeld van Beatrix’ in Paleis Het Loo te Apeldoorn is te zien vanaf 31 januari t/m 20 mei 2013. Meer informatie is te vinden op www.paleishetloo.nl

De galerie ‘Culture Street’ in het Watt-gebouw (voormalige Nighttown, West-kruiskade) te Rotterdam is te zien vanaf 14 maart t/m 31 maart 2013. Meer informatie is te vinden op www.culturestreet.nl

Meer over James Chiew en zijn werk is te vinden op www.jameschiew.com